Followers

♥ kisah ringkas hidup jujai ♥ suri rumah berjaya ♥ home made bakery ♥ anak bongsu 3 beradik ♥ sayang ummi ♥ 14 july 1992 ♥ Diploma Pastry and Bakery ♥ OWNER Jujai's Fabulous Cakes ♥ JFC opened since 12 MAY 2012 ♥ hijau putih ungu red ♥ LOVE COOKING ! DESSERT ! ♥ suka berBLOGGER ♥ lastly ! I LOVE YOU ALL ! ♥ thank you for support me ♥ ♥

Saturday, April 28, 2012

Siti Khadijah nama penuh ku (:

Satu hari aku keluar berjalan - jalan ... dan aku mengambil keputusan untuk berehat sebentar ... sedang2 aku meneguk air mineral , datang seorang mak cik tua duduk disebelah ku . Lalu aku tersenyum memandang kearah muka mak cik tersebut .. seperti biasa aku bertanya , "mak cik seorang shaja ke " ? mak cik itu mjawab , " tidak ada bersama anak dan cucu , mak cik kepenatan nk duduk sekejap , memang nama anak ni siapa " ?
jawab ku " Siti Khadijah " sepatah sahaja aku menjawab ...
Lalu mak cik itu menjawab , sedap sungguh nama kamu Khadijah , sama seperti kelembutan , kesopanan diri kamu yang mak cik lihat .. aku tersenyum .. aku menjawab " saya tidak lah baik , dan saya bukan lah jahat .. saya biasa2 shj mak cik .. Mak cik sebenarnya , punya anak sebaya dgn kamu , raut wajahnya namanya seakan2 kamu khadijah , hmm aku terdiam dan trus mdgr cerita mak cik itu ... Dia anak yang baik , sllu menolong mak cik , m.cik memanggilnya dgn nama khadijah juga . Satu hari dia teringin melanjutkan pelajaran jauh dari rumah mak cik , mak cik keberatan mahu melepaskan dia kerana hanya di menemani mak cik , suami mak cik sudah meninggal sejak khadijah kecil lagi , kakaknya pula sudah mendirikan rumah tangga . Dia langsung tidak bantah , dia cuma mendiamkan diri . hati kecil mak cik sedih melihat dia terdiam . Keesokan hari mak cik mgambil keputusan membenarkan dia menyambung belajar . hmm tapi sayang keesokan hari mak cik pergi ke biliknya untuk solat subuh bersama , terlihat susuk tubuh anak mak cik sedang terbaring di atas sejadah , disisinya bersama tasbih dan al-quran , m.cik mengerakkan tubuh anak m.cik ...
" khadijah .. khadijahhh ... khadijahh bgunn " .. air mata mak cik mengalirrr , dan akhirnyaa .....
tiada hembusan nafas yang kluar dari hidungnyaa . hmm .. Saat itu hati mak cik rasa sunyi tanpa dia . hati mak cik sedih kerana tidak membenarkan dia belajar .... "

menitis air mata m.cik tu cerita pada ku ,  sungguh mulia hati anak mak cik itu , tapi sayang diri ku tidak seperti " khadijah " ... masih byk perlu aku pelajari , hmmm .. Tuhan ampunkanlah dosa hamba MU ini ..... hmm

No comments: